FIZYKA
ZAKRES PODSTAWOWY
Cele kształcenia – wymagania ogólne
- Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
- Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
- Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
- Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
- Wymagania przekrojowe. Uczeń:
- przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
- posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych;
- prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik;
- przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
- rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne;
- tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
- wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
- rozpoznaje zależność rosnącą bądź malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu; rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie wykresu;
- dopasowuje prostą do danych przedstawionych w postaci wykresu; interpretuje nachylenie tej prostej i punkty przecięcia z osiami;
- przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń;
- wyznacza średnią z kilku pomiarów jako końcowy wynik pomiaru powtarzanego;
- posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności;
- przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;
- wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
- przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
- przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki.
- Mechanika. Uczeń:
- rozróżnia pojęcia: położenie, tor i droga;
- posługuje się do opisu ruchów wielkościami wektorowymi: przemieszczenie, prędkość i przyspieszenie wraz z ich jednostkami;
- opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości oraz drogi od czasu;
- opisuje ruch jednostajny po okręgu posługując się pojęciami okresu, częstotliwości i prędkości liniowej wraz z ich jednostkami;
- wyznacza graficznie siłę wypadkową dla sił działających w dowolnych kierunkach na płaszczyźnie;
- stosuje zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał;
- rozróżnia opory ruchu (opory ośrodka i tarcie); omawia rolę tarcia na wybranych przykładach;
- wskazuje siłę dośrodkową jako przyczynę ruchu jednostajnego po okręgu;
- rozróżnia układy inercjalne i nieinercjalne; posługuje się pojęciem siły bezwładności;
- posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń;
- doświadczalnie:
- demonstruje działanie siły bezwładności, m.in. na przykładzie pojazdów gwałtownie hamujących,
- bada związek między siłą dośrodkową a masą, prędkością liniową i promieniem w ruchu jednostajnym po okręgu.
- Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
- posługuje się prawem powszechnego ciążenia do opisu oddziaływania grawitacyjnego; wskazuje siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał;
- wskazuje siłę grawitacji jako siłę dośrodkową w ruchu po orbicie kołowej; oblicza wartość prędkości na orbicie kołowej o dowolnym promieniu; omawia ruch satelitów wokół Ziemi;
- opisuje stan nieważkości i stan przeciążenia oraz podaje warunki i przykłady jego występowania;
- opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej i roku świetlnego;
- opisuje Wielki Wybuch jako początek znanego nam Wszechświata; zna przybliżony wiek Wszechświata, opisuje rozszerzanie się Wszechświata (ucieczkę galaktyk).
- Drgania. Uczeń:
- opisuje proporcjonalność siły sprężystości do wydłużenia; posługuje się pojęciem współczynnika sprężystości i jego jednostką;
- analizuje ruch drgający pod wpływem siły sprężystości posługując się pojęciami wychylenia, amplitudy oraz okresu drgań; podaje przykłady takiego ruchu;
- analizuje przemiany energii w ruchu drgającym;
- opisuje drgania wymuszone i drgania słabo tłumione; ilustruje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach;
- doświadczalnie:
- demonstruje niezależność okresu drgań ciężarka na sprężynie od amplitudy;
- bada zależność okresu drgań ciężarka na sprężynie od jego masy;
- demonstruje zjawisko rezonansu mechanicznego.
- Termodynamika. Uczeń:
- opisuje zjawisko rozszerzalności cieplnej: liniowej ciał stałych oraz objętościowej gazowi cieczy;
- odróżnia przekaz energii w postaci ciepła między układami o różnych temperaturach od przekazu energii w formie pracy;
- posługuje się pojęciem energii wewnętrznej; analizuje pierwszą zasadę termodynamiki jako zasadę zachowania energii;
- wykorzystuje pojęcie ciepła właściwego oraz ciepła przemiany fazowej w analizie bilansu cieplnego;
- posługuje się pojęciem wartości energetycznej paliw i żywności;
- wymienia szczególne własności wody i ich konsekwencje dla życia na Ziemi;
- opisuje zjawisko dyfuzji jako skutek chaotycznego ruchu cząsteczek;
- doświadczalnie:
- wyznacza ciepło właściwe metalu, posługując się bilansem cieplnym,
- demonstruje rozszerzalność cieplną wybranych ciał stałych.
- Elektrostatyka. Uczeń:
- posługuje się zasadą zachowania ładunku;
- oblicza wartość siły wzajemnego odziaływania ładunków, stosując prawo Coulomba;
- posługuje się pojęciem pola elektrycznego; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; opisuje pole jednorodne;
- opisuje jakościowo rozkład ładunków w przewodnikach i znikanie pola elektrycznego wewnątrz przewodnika (klatka Faradaya);
- opisuje kondensator jako układ dwóch przeciwnie naładowanych przewodników, pomiędzy którymi istnieje napięcie elektryczne oraz jako urządzenie magazynujące energię;
- doświadczalnie:
- ilustruje pole elektryczne oraz układ linii pola wokół przewodnika,
- demonstruje przekaz energii podczas rozładowania kondensatora (np. lampa błyskowa, przeskok iskry).
- Prąd elektryczny. Uczeń:
- posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami;
- rozróżnia metale i półprzewodniki; omawia zależność oporu od temperatury dla metali i półprzewodników;
- stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma);
- stosuje I prawo Kirchhoffa jako przykład zasady zachowania ładunku;
- opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego;
- wykorzystuje dane znamionowe urządzeń elektrycznych do obliczeń;
- opisuje zasadę dodawania napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo i jej związek z zasadą zachowania energii;
- opisuje funkcję diody półprzewodnikowej jako elementu przewodzącego w jednym kierunku oraz jako źródła światła;
- opisuje tranzystor jako trój elektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnały elektryczne;
- doświadczalnie:
- demonstruje I prawo Kirchhoffa,
- bada dodawanie napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo,
- demonstruje rolę diody jako elementu składowego prostowników i źródło światła.
- Magnetyzm. Uczeń:
- posługuje się pojęciem pola magnetycznego; rysuje linie pola magnetycznego w pobliżu magnesów stałych i przewodników z prądem (przewodnik prostoliniowy, zwojnica);
- opisuje jakościowo oddziaływanie pola magnetycznego na przewodniki z prądem i poruszające się cząstki naładowane; omawia rolę pola magnetycznego Ziemi jako osłony przed wiatrem słonecznym;
- opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej i jej związek ze względnym ruchem magnesu i zwojnicy lub zmianą natężenia prądu w elektromagnesie; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy;
- opisuje cechy prądu przemiennego;
- opisuje zasadę działania transformatora oraz podaje przykłady jego zastosowania;
- doświadczalnie:
- ilustruje układ linii pola magnetycznego,
- demonstruje zjawisko indukcji elektromagnetycznej i jego związek ze względnym ruchem magnesu i zwojnicy oraz ze zmianą natężenia prądu w elektromagnesie.
- Fale i optyka. Uczeń:
- opisuje rozchodzenie się fal na powierzchni wody i dźwięku w powietrzu na podstawie obrazu powierzchni falowych;
- opisuje jakościowo dyfrakcję fali na szczelinie;
- stosuje zasadę superpozycji fal; podaje warunki wzmocnienia oraz wygaszenia się fal; opisuje zjawisko interferencji fal i przestrzenny obraz interferencji;
- analizuje efekt Dopplera dla fal w przypadku, gdy źródło lub obserwator poruszają się znacznie wolniej niż fala; podaje przykłady występowania tego zjawiska;
- opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawiska całkowitego wewnętrznego odbicia;
- rozróżnia fale poprzeczne i podłużne; opisuje światło jako falę elektromagnetyczną; opisuje polaryzację światła wynikającą z poprzecznego charakteru fali;
- opisuje widmo światła białego jako mieszaniny fal o różnych częstotliwościach;
- opisuje przykłady zjawisk optycznych w przyrodzie;
- doświadczalnie:
- obserwuje wygaszanie światła po przejściu przez dwa polaryzatory ustawione prostopadle,
- demonstruje rozpraszanie światła w ośrodku.
- Fizyka atomowa. Uczeń:
- analizuje na wybranych przykładach promieniowanie termiczne ciał i jego zależność od temperatury;
- opisuje dualizm korpuskularno – falowy światła; wyjaśnia pojęcie fotonu oraz jego energii;
- opisuje jakościowo pochodzenie widm emisyjnych i absorpcyjnych gazów;
- interpretuje linie widmowe jako skutek przejść między poziomami energetycznymi w atomach z emisją lub absorpcją kwantu światła; rozróżnia stan podstawowy i stany wzbudzone atomu;
- opisuje zjawiska jonizacji, fotoelektryczne i fotochemiczne jako wywołane tylko przez promieniowanie o częstotliwości większej od granicznej.
- Fizyka jądrowa. Uczeń:
- posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron do opisu składu materii; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej;
- zapisuje reakcje jądrowe stosując zasadę zachowania liczby nukleonów i zasadę zachowania ładunku;
- wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa (α), beta (β);
- posługuje się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego; opisuje powstawanie promieniowania gamma;
- opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego; posługuje się pojęciem czasu połowicznego rozpadu;
- stosuje zasadę zachowania energii do opisu reakcji jądrowych; posługuje się pojęciami energii wiązania i deficytu masy; oblicza te wielkości dla dowolnego izotopu;
- wskazuje wpływ promieniowania jonizującego na materię oraz na organizmy żywe;
- wymienia przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości w technice i medycynie;
- opisuje reakcję rozszczepienia jądra uranu 235U zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu; podaje warunki zajścia reakcji łańcuchowej;
- opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej;
- opisuje reakcję termojądrową przemiany wodoru w hel zachodzącą w gwiazdach;
- opisuje elementy ewolucji gwiazd; omawia supernowe i czarne dziury.
PODRĘCZNIK
Podręcznik do klasy pierwszej liceum czteroletniego
Spis treści
Program nauczania
Rozkład materiału oraz plan wynikowy
INFORMACJE DODATKOWE.
Tytuł: Odkryć fizykę
Autorzy: Marcin Braun, Weronika Śliwa
Poziom: podstawowy
Wydawca: Nowa Era
Rodzaj oprawy: Broszura
Data wydania: 26 czerwca 2019
Liczba stron: 232
Numer dopuszczenia: 1001/1/2019
Format: 170 × 240 mm
SKU: 066402
„Odkryć fizykę” dla klasy 1. to podręcznik ze zbiorem zadań przedstawiający zagadnienia fizyczne przystępnie i atrakcyjnie, z licznymi nawiązaniami do życia codziennego.
- Pomaga zainteresować uczniów przedmiotem i zrozumieć im kolejne zagadnienia dzięki prostemu językowi, małym porcjom wiedzy, licznym odwołaniom do życia codziennego, czytelnym ilustracjom, atrakcyjnym infografikom i ciekawostkom (A to ciekawe, Z historii).
- Ułatwia naukę przeprowadzania i analizowania doświadczeń dzięki prostym eksperymentom z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku, zilustrowanym i opatrzonym komentarzem.
- Pomaga w nauce rozwiązywania zadań dzięki przykładom krok po kroku z zadaniami do nich analogicznymi, różnym typom zadań do samodzielnego rozwiązania, dodatkom matematycznym, a także zadaniom zamieszczonym w Zbiorze zadań dołączonym do podręcznika.
- Umożliwia wygodne utrwalanie wiadomości i umiejętności dzięki zadaniom powtórzeniowym, a także Podsumowaniom oraz Pytaniom i zadaniom na zakończenie tematów.